Altına talep azalıyor: Yüzde 3 düştü

Dünyanın hala atlatamadığı COVID önlemleri, artan enflasyon ve resesyon kaygıları lüks tüketimde kendini gösteriyor. Global mücevher harcamaları azalıyor. Yılın birinci yarısında Türkiye, Çin ve Hindistan üzere kıymetli altın takı pazarlarında satışlar düştü. Ülkemizde yılın ikinci yarısında da düşüşün süreceği varsayımları yapılıyor.

Küresel tüketim eğilimlerine bakıldığında bu yılın 2’nci çeyreğinde altın takı talebi bir evvelki yılın tıpkı çeyreğine nazaran yüzde 6 yükselmesine karşın yılın birinci yarısının geneline bakıldığında talep yüzde 3 geriledi. Refinitiv Metal Değerli Madenler Araştırma bölümü tarafından yayınlanan rapora nazaran Çin’de sert COVID-19 kısıtlamaları nedeniyle ekonomik büyümedeki yavaşlama, altın mücevher talebini büyük ölçüde olumsuz etkiledi ve Hindistan, Asya’daki başka ülkeler ve Ortadoğu pazarlarında görülen çıkarları dengeledi. Raporda tüm yıl talebinin 2021’den yüzde 3 düşüşle 1.765 ton civarında olacağı kestirimi yapıldı.

ÇİN, PAZARININ TADI KAÇTI

Tüketicilerin mevcut ekonomik durumla ilgili memnuniyet derecesini ve gelecekteki ekonomik eğilime ait beklentilerini gösteren Çin’in Tüketici İnanç Endeksi, birinci yarıda yüzde 27 daraldı. Bu türlü bir ortamda tüketiciler daha fazla tasarruf etme eğilimindedir. Ayrıyeten Emlak İklim Endeksi’ndeki daralma da Çin’de orta sınıfının yüksek kaliteli alımlarını yavaşlattığını gösteriyor.

Mücevher talebiyle ilgili olarak, 2’nci çeyrekler çoklukla nispeten sessiz bir çeyrek olsa da, mevcut ekonomik ortam alımları güzelce baskıladı. Talep bir evvelki yıla nazaran yüzde 25’lik bir daralma ile 99.5 ton olarak gerçekleşti.

İkinci yarıya bakıldığında bankalar ve üreticiler tarafından Şanghay Altın Borsası’ndan (SGE) artan aylık altın çekimi, talebinin iyileşebileceğine işaret ediyor. Bununla birlikte, zayıf ekonomik performans nedeniyle talep 2021’e kıyasla yüzde 5 ila yüzde 7 ortasında daralabilir.

HİNDİSTAN’DA DURUM İYİ

Dünyanın kıymetli mücevher pazarlarından Hindistan’ın altın mücevher talebi ikinci çeyrekte 125 tona yükseldi ve yıllık bazda yüzde 56’lık güçlü bir büyüme kaydetti. Mayıs ayındaki süratli düşüşün desteklediği düğün ve şenlik alımları güçlü talep doğurdu. Yılın ikinci kısmında ise talep kırsal iktisadın canlanmasına ve Hindistan merkez bankasının enflasyonu nasıl ele aldığına bağlı olacak.

ASYA’DA TEŞVİK VE TURİST DESTEĞİ

Tayland, Vietnam, Japonya ve Malezya üzere Asya pazarlarının geri kalanındaki mücevher talebi, pandemi kısıtlamalarının kaldırılmasının akabinde bölgeye turistlerin gelişiyle nispeten toparlandı. Hükümetlerin lokal ekonomileri canlandırmak için daha sağladığı teşvikler de tüketime dayanak oldu. İkinci çeyrekte şenlik, düğün ve öbür gibisi emeller için mücevherlere alım getirirken, ons fiyattaki düşüş yatırım gayeli olarak da talep yarattı.

TÜRKİYE’NiN TALEBİ %10 DÜŞEBİLİR

Ortadoğu ülkelerinde altın pazarı ise artan petrol fiyatlarından dayanak buldu. Petrol gelirleri artan bölge ülkelerinde takı talebi da arttı. Ayrıyeten turistlerin yaptığı alımlar da piyasaya katkı sağladı.

Raporda Türkiye’de altın takı talebinin yüzde 10’a varan düşüşler yaşayabileceği belirtildi

AVRUPA’NIN TAKI TALEBİ %5 DARALDI

Batı’da da tüketim cılız. İkinci çeyrekte ABD’de yıllık bazda talepte neredeyse hiç değişiklik olmazken, Avrupa’da talep ikinci çeyrekte yıllık bazda yüzde 5 daraldı. Yüksek enflasyon ve yüksek altın fiyatı, daralmanın ana etkeni olmaya devam etti.

KAYNAK: DÜNYA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir